* Jos Versteegen (nee)

Van José Ángel Valente t/m Driek van Wissen
Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:32

Geplaatst: 13 mrt 2008 05:51 pm

Tsja, hoe moet ik nu beginnen.
Allereerst: ik vind weinig kraak noch smaak aan dit soort poëzie. Ik vind dat dit "schmieren" is zoals acteurs kunnen doen voor een zaal met boeren. (zie Ank van der Moer). Dit is geen poëzie voor kenners van poëzie.
Deze poëzie is na vijf gelezen regels: voorspelbaar, dus niet origineel.
Alle vergelijkingen, taalvondsten en combinaties uit diverse registers, heb ik al eens eerder in de "grote" of in de amateurpoëzie gelezen.
Deze poëzie is 'eclectisch'. De schrijver is te gretig voor....?
Deze gedichten zijn té narratief, en te weinig poëticaal. Er is geen taalspel, tenzij ontleend als afgeziene taalmethode.
Deze gedichten zijn daarom ook té lang. Het keutelt maar door! Er is geen aandacht voor regel- en strofeindeling anders dan grafisch.
De dictie is inwisselbaar ten opzichte van alle andere gedichten.
Elke beginzin moet de lezer er in trekken: gebeurt dit?
Komt de schrijver als dichter tot een poëticale verwoording van een essentie die in taal aangestipt kan worden, maar nooit uitgelegd?
Ik vermoed dat ik nu hier 'vloek in een kerk'!
Ik moet eerlijk toegeven dat ik maar twee gedichten gelezen heb, en van de anderen de begin- en eindregeld. Dit is geen 'domme' poëzie, maar slimme poëzie onder het vlaggetje van "emotie" zoals schilderijen, niet van het zigeunerjongetje met die traan, maar nu met een hele club jochies jankend! Sorry mensen: maar hier ga ik niet voor.
Voor mij is poëzie schrijven strijd, killing en soms wat succes: maar ik blijf ontevreden. Deze schrijver is tevreden (dicht-kunstenaars blijven ontevreden); zoekt erkenning en weet dat hij met deze dictie alle kijkers van "Boer zoekt Vrouw" achter zich krijgt. De dichter wil 'aardig' gevonden worden, maar dat levert geen gedichten op die iemand uit zijn stoel wippen, maar eerder om met je warme kont lekker mee te huilen.
Ik heb de tv eruit geflikkerd. Dat kunt ook U! Dan moet U gaan lezen.
Heus, valt reuze mee, veel lekkerder dan de huisarts.
Ik weet dat ik geen 'close-reading' gedaan heb over deze gedichten. Ja hee, ik ben Uw moeder/vader niet! Ik stop geen energie in minder goede poëzie.
Maar als ieder op deze site dit prachtig vindt, dan zeg ik mijn lidmaatschap op! Dan laat ik de Nederolims aan hun geloof.
Na "Dichttalent", "PoetryAlive", "Lettertempel" en "Zevenblad" heb ik al genoeg rancuneuze ressentimentele apoëticale verwensingen en bedreigingen aan mijn hoofd gekregen, dat ik er geen zin meer in heb.
Ik roep iedereen hier op om eens heel kritisch deze poëzie te lezen, op elk nivo en vlak. En nog niet direct bezig met de door deze woorden opgeroepen eigen=gevoel, maar eens open en poëziegevoelig alles een paar keer te lezen. Sarte zei het al: in de bioscoop plengen wij krokodillentranen. Ik bepaal zelf wanneer ik geroerd wens te worden, maar laat mij graag verleiden met goede poëtische taal.
Mocht ik na deze klacht, via deze mail ongeargumenteerde verwijten naar mijn hoofd krijgen, dan ben ík hier weg.
Deze poëzie volgt een methode. Het is een gevonden methode om uit gevoeligheid (losstaand van het verdriet van onze "condition humaine")
beroemdheid/ bekendheid te peuren. Dit is ijdelheid.
Ik ben een amateurdichter. Kan ik mee leven: maar blijf twijfelen of wat ik dicht écht to the point komt.
Deze poëzie is dat niet: dit zijn schoten voor open doel: maar de lezers/-essen hier zijn geen 'open doelen' : deze lezen veel poëzie, ook van de grote jongens en meisjes!
Of?

Willi Fraikin-Traeger

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:34

Geplaatst: 13 mrt 2008 06:17 pm
Onderwerp: Gedicht: "In de verf gezet".

In de verf gezet.

een dood dan doder in de lijst
scherpe vouwen houden broek en hals
ver van ondergesprayd haar
onder gevouwen handen

rouge boerenwangen lipstickgesel
in de baar - wat een dooie
al niet te liggen staat

vakmatig opgepooierd retoucht
verf hem naar een volgend leven: de farao

(VOLGENDE TEKST KAN IK NIET VERBINDEN MET VOORGAANDE ORIGINELE TEKST, TENZIJ DE DICHTER EEN DOODSFOTO OP ZIJN TV HEEFT STAAN: IS NIET WAARSCHIJNLIJK)

"EN ROZE ETALAGEPOP (ELKE POP IS ROZE: IS DUBBELGENOEMD)
LIGGEND OP JE TV (GEDICHTDEEL HIERVOOR IS TE VOLGEN=REA-
LISTISCH)
HET LEVEN
STIJGT ELKE AVOND IN HEM OP (TEGENGESTELD AAN HIERBOVEN:
EEN LIJK LAAT WINDEN EN ONTLAST)
(IS OOK VOORSPELBAAR WOORDGEBRUIK)
IN DIT GEBOUW ZIJN HONDERD VROUWEN (O JA: MORTUARIUM?)
DIE SLAPEN BIJ HUN WARME MAN. (OF COURSE: EEN LIJK IS KOUD)

aLLEEN DICHTER ZEGT HET VOOR-DE-HAND-LIGGENDE. dE OVERGANG IS TE GROOT: DICHTER DICHT IN 2 STIJLEN: GEEN EENHEID VAN STIJL.
dIT GEDICHT LIJDT AAN OVERGECONSTRUEERDHEID. tE BEDACHT, GEZIEN DE ZWAARTE VAN HET THEMA.
dICHTER ZOU EENS EEN ÉCHT LIJK MOETEN BESCHOUWEN EN BEGELEIDEN TOT HET GRAF: VS. MIJ VALT HIJ DAN STIL

Willi Fraikin-Traeger

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:35

Geplaatst: 13 mrt 2008 06:39 pm Onderwerp

Er staat

De mooie dode
En uit de rest van de tekst kan je ook opmaken dat het
hier inderdaad om een foto van een dode gaat.
Het haar gesprayed, rouge op de wangen, lipstick.
Een levende man zie ik niet snel zoiets toestaan.

De foto staat op de tv.
Daaruit stijgt warmte op, de vrouwen vallen in slaap voor de tv.
Bij hun 'warme man'.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:38

Geplaatst: 13 mrt 2008 06:41 pm

Willi
Ik heb jouw boeiende inzichten met genoegen gelezen maar wil nu ook wel eens weten welke van de vele dichters en dichteressen op deze site bij jou wel in de smaak valt of vallen. Er moet toch wel iets goeds bijzitten.
Een beetje bijschaven van een bestaand gedicht is natuurlijk geen kunst.
Ik ben erg benieuwd.

Pieter
_________________
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:40

Geplaatst: 13 mrt 2008 07:01 pm

PieterW schreef:
Willi
Ik heb jouw boeiende inzichten met genoegen gelezen maar wil nu ook wel eens weten welke van de vele dichters en dichteressen op deze site bij jou wel in de smaak valt of vallen. Er moet toch wel iets goeds bijzitten.
Een beetje bijschaven van een bestaand gedicht is natuurlijk geen kunst.
Ik ben erg benieuwd. Pieter



Beste mij onbekende Pieter:
ik ben geen sitegeiltiep. Maar ik kan schrijven. En heel snel. Bedankt dat ik jou via glasvezels "genoegen" schonk: dit lijkt wel lustgevende speeddating voor poëziërs!!!!!!!
Christisallach: wat zijn jullie snel zeg! Hebben jullie niets beters te doen (hiha)!
Ik houd van de poëzie van Saskia de Jong, Maayken Koolen, Tonnus Oosterhof, Ingeborg Bachmann (die liggen naast mijn bed: ik slaap slecht)
en verder vreet ik alles wat goed is: 50 gedichten van Mark Boog kauw ik zo weg: 10 goede blijven over en die fotocopieer ik! Zo'n leip ben ik dus!
Willem Jan Otten, Paul Celan, Elisabeth Eybers enzovoorts.
Bijschaven aan een bestaand slecht gedicht is inderdaad ' geen kunst' : maar bovengenoemden kan ik niet verbeteren. Ik raad het je aan: lees een gedicht (desnoods van Rawie of van Van Wissen), print en herschrijf het vanuit jouw gevoel voor po"ezie (weet je wat de grote leugen is: dichters voelen niet: ze hebben verbaal gevoel voor gevoel!)
Dit scherpt je, ook voor je eigen versjesschrijven!
vr. gr.

Willi Fraikin-Traeger

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:42

Geplaatst: 13 mrt 2008 07:21 pm

Dettie schreef:Er staat

De mooie dode
En uit de rest van de tekst kan je ook opmaken dat het
hier inderdaad om een foto van een dode gaat. (dat snap ik)
Het haar gesprayed, rouge op de wangen, lipstick.
Een levende man zie ik niet snel zoiets toestaan. (ik heb nog nooit van levende Nederlanders foto's van dooien op hun tv gezien: Romeinen wel.)

De foto staat op de tv.
Daaruit stijgt warmte op, (maar door afstand voel je hem niet) de vrouwen vallen in slaap voor de tv. Doet mijn vriendje ook, maar met een bepaalde ' handeling' heb ik hem zo weer compatible!
Bij hun 'warme man'. (omdat ze moe zijn, niet omdat ze de warmte voelen, en anders niet teveel naar " Koe zoekt varken" kijken! )hiha
Is ditto een " climacterium- of senectussite?") hahi!
" Keep reacting, keep writing,
but PLEASE write more!" Gebruik argumenten, niet hormonen of eisprongen! (hiha) Lut: vs. mij moet ik smileys gebruiken!
Waarom hebben ze die hier ingesteld? Kunnen mensen niet meer op zo'n manier schrijven dat serieus, ironie, sarcasme of cynisme duidelijk leesbaar is?" Jullie zijn toch geen studenten Pabo? (dat bedoel ik dus)
EN IK WIL HERHALEN; GOOI DIE TV ERUIT EN KOOP DICHTBUNDELS VAN HET UITGESPAARDE VASTELASTENBEDRAG!
liefs aan allen! En praat er thuis eens over.
willi



Dettie


Beste:
misschien zou je mijn kritiek eerst eens grondig moeten lezen.
Er is een stijlbreuk in dit gedicht. Daar wilde ik op wijzen.
Als je realistisch met woordvondsjes dicht, houd dat dan vol. Ga je na een chute direct op een ander register/stijl over (ken jij Nederlanders met portretten van doden op de tv?: alleen in Middellandse Zeeculturen komt dat voor), dan trek je een lezer niet mee: want die denkt met jou mee: effe realiteit.
En als die dichter dan onwaarschijnlijkheden serveert, met grote sprongen in de lokatieverbeelding: dan sta je m. i. niet boven wat je nu eigenlijk in woorden zeggen wilt: dichter kan niet kiezen want hij vergrijpt zich aan het onderwerp. Heel veilig om van lijken af te blijven, laat staan om er eens goed naar te kijken .
Dichter mist voorstellingsvermogen/c.q. verbeeldingskracht.
Maar: dit is mijns inziens gewoon h'e'e'e'e'e'el persoonlijk.
No big deal verder: IK zal die bundel niet kopen.
Einde diskussie wat mij betreft; maar ga onderling gerust verder door.
Tot volgende maand maar weer eens. Liefs van de zoo hiero.
p.s.: gedichten zijn geen crypto's: gedichten zijn gedichten!

Willi Fraikin-Traeger

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:44

Geplaatst: 13 mrt 2008 08:14 pm

Ja Dettie, dat was wel een plotseling opgestoken typhoon, hè? Och, je moet maar denken, een typhoon duurt maar kort, dit opgewonden standje houdt het niet lang vol. Maar schrijven kan ie! En een gedicht is geen crypto, dat ben ik wel met hem eens.
Ik wens je een rustige voortzetting van de avond.

Pieter
_________________
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:44

Geplaatst: 13 mrt 2008 08:50 pm

PieterW schreef:Ja Dettie, dat was wel een plotseling opgestoken typhoon, hè? Och, je moet maar denken, een typhoon duurt maar kort, dit opgewonden standje houdt het niet lang vol. Maar schrijven kan ie! En een gedicht is geen crypto, dat ben ik wel met hem eens.
Ik wens je een rustige voortzetting van de avond.
Pieter


Pieter: ik laat deze site aan jou c.s.
Hier was ik maar kort: maar dit is maar een site. Dit zijn maar Pietsers smalle en karige woorden.
Hierbuiten is een wereld te winnen met poëzie.
Misschien dat ik jou daar eens zie!
willi

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:46

Geplaatst: 13 mrt 2008 09:46 pm

Willi Fraikin-Traeger schreef:
PieterW schreef:Ja Dettie, dat was wel een plotseling opgestoken typhoon, hè? Och, je moet maar denken, een typhoon duurt maar kort, dit opgewonden standje houdt het niet lang vol. Maar schrijven kan ie! En een gedicht is geen crypto, dat ben ik wel met hem eens.
Ik wens je een rustige voortzetting van de avond.
Pieter


Pieter: ik laat deze site aan jou c.s.
Hier was ik maar kort: maar dit is maar een site. Dit zijn maar Pietsers smalle en karige woorden.
Hierbuiten is een wereld te winnen met poëzie.
Misschien dat ik jou daar eens zie!
willi


Het zijn Uw woorden (waar ik vandaan kom praat je niet over de derde persoon tegen iemand in de 2de persoon, als die derde erbij is. Hoe horkerig kun je zijn: pieterman?)
Als ik een typhoon ben dan bent U een grijs miezerig motregentje.
Mijn impact is kort, maar wel op de lange duur met gevolg en indringend. Uw woorden blijven maar doorzeuren, maar hebben nooit lange impact.
Misschien een "Boer zoekt dichteres"- site voor Uwes?
over en sluiten. Zoek het maar uit!

Willi Fraikin-Traeger

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:47

Geplaatst: 13 mrt 2008 09:52 pm

Amen

Amen betekent "het zij zo".

Zullen we het daar dan ook maar bij laten.


Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:48

Geplaatst: 14 mrt 2008 10:26 pm

In de verf gezet

De mooie dode in een lijst
van hout. De scherpe vouwen in
zijn broek en hals, het oude haar
dat met een spray verstevigd is,
de rouge op de boerenwangen,
de lipstick – wat een stervende
al niet te wachten staat. Hij is
vakkundig in de verf gezet,
de zwaar geretoucheerde minnaar
en roze etalagepop,
liggend op je tv. Het leven
stijgt elke avond in hem op.

In dit gebouw zijn honderd vrouwen
die slapen bij hun warme man.


Wat me in dit gedicht opvalt:
het gaat voor een gedeelte om onze zintuigen:
- het visuele: kleuren versus niet uitgesproken kleurloosheid van een "niet in de verf gezette" dode (lijkkleur wordt niet vernoemd), enkele sprekende details van de foto zoals de vouw in de broek, meteen verlengd naar de hals: ook daar zijn vouwen in.
- het sensitieve: de tegenstelling warm- koud: de koude van het lijk op de foto (niet geëxpliciteerd, hoeft ook niet), wordt helemaal duidelijk door de 2 laatste regels: de "jij" in het gedicht kan de warmte niet meer ervaren, zoals honderd vrouwen in hetzelfde gebouw dat wel doen.
Voor mij geen stijlbreuk.

Nog even over de kleuren: die worden in de verf gezet (zie de titel), 3x een verwijzing ernaar:
- rouge op de boerenwangen
- de lipstick (geen directe benoeming van kleur)
- een roze etalagepop
"een roze etalagepop" is niet echt een pleonasme. Etalagepoppen zijn als sinds tijden niet meer roze, eerder heel bleek of chocoladebruin... Cool
En dan nog... het roze is enkel een versterking van het rouge erboven, slechts 2x is een kleur expliciet vermeld. De dichter heeft vast ook al een/het lijk gezien en het contrast met de geretoucheerde foto.

Dit is een gedicht zonder tranerigheid, zonder overdreven sentiment.
Dat waren enkele bedenkingen daarover.
Wat ik las als een "verbetering" leek me niks. Wss een grapje???

Ik hou van poëzie. Afkraken is makkelijk. Zelf zoek ik het mooie erin. Ik vermoed ook de meesten op dit forum. Wie dat niet snapt en persoonlijke aanvallen lanceert, hoort hier niet.
Dat wou ik nog zeggen.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:48

Geplaatst: 15 mrt 2008 06:53 am

Een erg mooi commentaar, Tiba. Slechts een vraagje: waarom ligt de overleden man op de TV? (mijn ouders staan op de TV)

Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:49

Geplaatst: 15 mrt 2008 08:20 am

Slapen bij een warme man
Deze dichtbundel wijdde Jos Verstgeegen volledig aan zijn moeder. Zij was een boerenvrouw, met een bestaan dat nuchter was, aards, en tegelijk vol geheimzinnigheid en dood. De gedichten behandelen de twee kanten van haar leven; enerzijds haar boerenbestaan - altijd werkend, altijd bezig - en anderzijds het aftakelen aan het einde van dat bestaan

Bron: vpro

Je kan ook luisteren naar een gesprek met Jos Versteegen en hij leest o.a. Muizen op zolder en Vos en wolf voor.
http://boeken.vpro.nl/boeken/39301297/

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:49

Geplaatst: 15 mrt 2008 09:39 pm

Pieter schreef:

Slechts een vraagje: waarom ligt de overleden man op de TV? (mijn ouders staan op de TV)


Het antwoord is logisch:
Een foto van de overledene plaatst men op een plaats waar die goed zichtbaar is. Hier gaat het over een foto van de man die werd opgebaard.
De laatste herinnering eraan, die foto werd in ere gehouden. De TV had vast een centrale plaats. Meer moet je er niet achter zoeken volgens mij.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:50

Geplaatst: 15 mrt 2008 09:44 pm

Dettie schreef:

Quote:
Je kan ook luisteren naar een gesprek met Jos Versteegen en hij leest o.a. Muizen op zolder en Vos en wolf voor.
http://boeken.vpro.nl/boeken/39301297/



Het beluisteren van zo'n interview brengt de dichter heel wat dichterbij.

Tiba.

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:51

Geplaatst: 24 mrt 2008 08:04 am

Vos en wolf

De grote ketel in de stalhoek:
houthompen, vuur en dampend water.
Hij zou in sprookjes niet misstaan
om jonge meisjes in te stoven.

Je stort er lakens in, die bollen,
verdrinkt ze met een grote stok
en stampt ons voetenvuil en zweet
en oogvocht murw, zodat het loslaat
en in de zinken emmer stroomt,
het voorportaal van grup en put.

Spookdromen, kom maar op. Ja vos
die in mijn deken woont, heus wolf
die op mijn kussen ligt – jij ruikt
straks net als ik naar groene zeep.

© Jos Versteegen
Uit: Slapen bij een warme man
Uitg. Nieuw Amsterdam 2008


Zo'n ketel, die heb ik nog wel gekend bij mijn grootmoeder. Hoe dikwijls heb ik er niet zelf de lakens in rondgezet. Op de vergelijking met het wegwassen van nachtmerries was ik wel niet direct gekomen, maar ik vind ze wel geslaagd. De eerste strofe lijkt wel een totaal ander verwachtingspatroon te creëren. Het is pas bij het begin van de tweede dat het duidelijk wordt dat het hier om de antieke wasketel gaat. Maar eind goed, al goed. Lekker fris tussen de pas gewassen lakens, en geen jonge meisjes meer om te koken. Weg de nachtmerrie.

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:51

Geplaatst: 24 mrt 2008 08:34 am

Kun je dit gedicht ook in een bepaalde categorie plaatsen, Rutger?
Ik kan wel meegaan met jouw uitleg maar is het gedicht niet wat vergezocht. En als je extrapoleert, dat wil zeggen, als de lakens en slopen weer vuil zijn, zijn ook de nachtmerries weer terug. Maar dat schrijft ie niet.

Hg. Pieter
_________________
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:52

Geplaatst: 24 mrt 2008 11:47 am

Ik zou dit niet echt extrapoleren noemen, wat jij doet, Pieter. Eerder een herhalen en herhalen. Maar je zou ook kunnen stellen, dat de strofe over de vuile lakens ingebed zit tussen het nachtmerrie-achtige van het stoven van jonge meisjes (inspiratie bij Klein-Duimpje ?) en het einde van de nachtmerrie in de fris gewassen lakens.

Ik weet niet aan welke categorie van gedicht jij denkt, Pieter, net zoals bij romans zijn er natuurlijk heel wat te verzinnen. Ik zou het psychologisch willen noemen, namelijk het wegwassen van bepaalde angsten of syndromen. Ik dacht zelfs even aan een katharsis (wordt wel besproken bij literaire termen en technieken), een reiniging.

Rutger
_________________
Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

http://blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:52

Geplaatst: 24 mrt 2008 01:11 pm

Bedankt Rutger. Ik heb er nog eens over nagedacht en ik denk dat het in de categorie metaforische of allegorische gedichten valt. Bij extrapolatie dacht ik aan de eerstvolgende situatie maar jij gaat nog verder en denkt aan repetitie, dus eigenlijk een metafoor voor ons leven. Even schoon, dan weer vuil, etc. Even vrij van sores, dan weer niet, etc. Maar dat duidt de dichter niet aan, door jou kom ik erop.

Hg. Pieter

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:53

Geplaatst: 27 mrt 2008 06:04 pm

Ik reageer hier wisselend op, merk ik.
Sommige dingen vind ik prachtig gevonden, andere voelen voor mij 'gezocht voor het effect'.
Maar on the whole is het indrukwekkende poëzie toch, daar kan moeilijk iets aan worden afgedaan wat mij betreft. :)

Grada
_________________
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:53

Geplaatst: 29 mrt 2008 02:41 pm

Dit bijvoorbeeld is een magistrale vondst:

Je doet de winkeldochters
van je geheugen steeds cadeau
aan wie je lakens komt verversen.



Een prachtig beeld.
Je ziet een mens voor je, een vrouw die in de war is door de ouderdom, die zichzelf niet meer kan verzorgen. Terwijl niets rechtstreeks benoemd wordt. Daarnaast schrijnend en respectvol tegelijkertijd. Juist door dat indirecte is zo'n houding mogelijk, denk ik.

Dit is voor mij een kern van poëzie: met taal laten zien wat je zegt zonder het te zeggen!

groetjes,
Grada
_________________
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:54

Geplaatst: 30 mrt 2008 12:13 pm

Krijgen we er nog eentje, nu de maand bijna afgelopen is?
Please! :D

Grada
_________________
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:54

Geplaatst: 31 mrt 2008 06:38 pm

Sorry Grada, voor dit aantal gedichten heb ik van de uitgeverij toestemming gekregen.
Meer kan er momenteel niet geplaatst worden.
Zelf vond ik de hele bundel erg mooi en had er zeker meer van willen plaatsen maar... wat niet kan, kan niet en het is ergens wel begrijpelijk ook.
Als een boek uit 10 hoofdstukken bestaat en je plaatst er 6 van... dan zou dat ook erg onwaarschijnlijk zijn als dat zou mogen.

Dettie

Dettie
Berichten: 10694
Lid geworden op: Do Jan 15, 2009 00:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » Wo Mar 04, 2009 13:55

Geplaatst: 31 mrt 2008 08:09 pm

Oké, dat wist ik niet. Fijn dat we dit in elk geval mochten plaatsen. :D

Grada
_________________
'Do you think it's a whoozle?'


Terug naar “Gedichten U-V-W”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten